W Polsce, niespełna 40-milionowym kraju, nowoczesne obiekty handlowe notują od 150 do 170 mln odwiedzin miesięcznie. Wniosek jest oczywisty: Polacy kochają centra i parki handlowe i z roku na rok oczekują od nich więcej.
Dla osób zarządzających portfelem nieruchomości komercyjnych jak obiekty handlowe, solidnie przygotowany benchmark jest rzeczą niezbędną w codziennej pracy. - komentuje Grzegorz Grajkowski, Director of Operations Poland, Unibail-Rodamco-Westfield.
Z danych PRCH wynika, iż obroty centrów handlowych w ostatnich 4 latach wzrosły o 14%, szczególnie u operatorów usługowych i gastronomicznych. To jedne z wielu niezbędnych danych, które są na bieżąco monitorowane przez stowarzyszenie branży handlowej i pozwalają na lepsze dopasowanie oferty. To właśnie dzięki danym oraz specjalistycznym sposobom ich pozyskiwania marki mogą tworzyć strategie dostosowane do trendów konsumenckich.
Rynek handlowy nieustannie ewoluuje. Wizerunek obiektów handlowych, który znamy z lat 90-tych i przełomu wieków odchodzi do lamusa. To, co jeszcze kilka lat temu obserwować mogliśmy jedynie w zachodnich metropoliach lub w branżowych magazynach, wkracza wielkimi krokami na rynek polski. Ludzie nie przychodzą już do centrów handlowych tylko na zakupy. Odpowiedzią na ten trend jest filozofia MIX-USED, która wkraczając do Polski sprawiła, że coraz częściej - pod jednym adresem - spotykamy lokale usługowe, gastronomiczne, rozrywkowe, handlowe, a także biurowe czy mieszkalne.
To wszystko sprawia, że nowoczesne obiekty handlowe zmieniają się w miejsca spędzania wolnego czasu, a nie tylko realizacji najczęstszych potrzeb konsumenckich. Przykłady stanowią otwarte niedawno, duże i nowoczesne obiekty: warszawska Galeria Młociny, Forum Gdańsk, Wroclavia czy Galeria Północna w Warszawie. Także obiekty mniejsze takie jak Gemini Park Tychy czy Tkalnia w Pabianicach wpisują się w ten trend. Warto podkreślić, że gruntowne zmiany nie dotyczą tylko nowo budowanych obiektów, ale widoczne się również w centrach istniejących od kilkunastu lat. Większość z nich już przeszła lub przechodzi przebudowy i/lub modernizacje. Warto wspomnieć, że według danych PRCH Retail Research Forum w 2018 roku oraz w I połowie (H1) 2019 wśród nowo oddanej powierzchni handlowej 15% stanowiły przebudowy obiektów już istniejących. Za przykład nowoczesnych i spektakularnych przebudów podać można chociażby ogromną rozbudowę Atrium Promenada w Warszawie, CH Platan w Zabrzu czy Blue City również w stolicy. W efekcie przebudowy i/lub modernizacji powstają obiekty dostosowane do współczesnych potrzeb klientów; oferujące szeroką gamę możliwości spędzania wolnego czasu. Są to obiekty zaprojektowane z dbałością o grupy klientów ze szczególnymi potrzebami (osoby niepełnosprawne, osoby starsze, rodziny z dziećmi w różnym wieku etc.), a także uwzględniają współczesne standardy zrównoważonego budownictwa (np. Certyfikacja BREEAM).
Najnowocześniejsze centra handlowe to także miejsca tworzone z myślą o przyszłości obecnych i następnych pokoleń. Świadczą o tym chociażby coraz częściej pozyskiwane certyfikacje, które potwierdzają zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, zarówno w zakresie funkcjonowania budynku, jak i jego zarządzania. Według najnowszego Raportu opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego 37% powierzchni handlowej w Polsce to powierzchnia certyfikowana. Istotną i częstą aktywnością jest także uczestnictwo w inicjatywach lokalnych, działaniach prospołecznych z obszaru Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Źródło: www.portalspozywczy.pl
|